Direktlänk till inlägg 9 mars 2007

Jesu bergsbredikan

Av Marit Blomqvist - 9 mars 2007 12:12

Matt 5:11 I bergspredikan berättar Jesus hur man kan bli lycklig och tillfredställd i våra liv. Det handlar inte om lycka som är ytlig eller någon människans prestationer utan det kommer av Gud och som är rent och äkta och bestående.Jesus vänder upp och ner världens sätt att se och uppleva lyckan och kärleken som är kortvarig och det består inte.Även kan man se på bergsbredikan att det är barmhärtighetens och fridens budskap till oss och undervisning om hur vi ska förhålla oss till Gud och vad det är som gäller.Det är rak information från Gud till oss utan några omkring valsande budskap.Ett buskap som är given av kärlek till oss och en hjälp för oss att ha dessa ting i våra hjärtan dagligen.Vers 3 står det i levande bibeln. Ödmjuka människor är lyckliga! Himmelriket tillhör dem.Motsvarighet till ödmjuk är stålthet.En stålt människa berömmer sig själv och hävdar sig att veta allt och kunna allt.Man upphäver sig själv till att vara något och att han eller hon är bättre än alla andra och gör som den själv vill. Man kan säga att den människan sätter sig själv som Gud och den människan gör precis som det faller sig in om det är ont har det ingen betydelse. Den själviska och stolta människan trampar på andra människor för att få makt rikedom och bli ärad av lika mäktiga som han eller hon själv. Den lilla människan betyder inte något för den stålte.En ödmjuk människa som har upplevt fräsningen söker efter Guds vilja och hans ledning i alla situationer.En ödmjuk människa bryr sig om andra människor mer än sig själv. En ödmjuk människa tröstar en annan som är sorgsen eller nerslagen på något sätt.En ödmjuk delar med sig av sitt goda och ger kärlek till med människan.Denna ödmjukhet kommer inte av människan själv utan är en följd av när man tillhör Jesus.Jesus var och är en barmhärtig och full av kärlek till människorna och han brydde sig om den lilla människan som ingenting var i andra människors ögon.En ödmjuk människa vill leva nära Gud och böja sig inför honom och söker hans vilja ,inte sin egen.En ödmjuk människa söker inte berömelse och bli ärad av människor utan söker Guds välsignelser.De ödmjuka är anspråkslösa och kräver inget i gengälld av andra människor utan den ödmjuka ger av sig själv och av Jesus kärlek.Vers 6. Saliga äro de som hungra och törsta efter rättfärdighet, de skall bli mättade.(Jag använder även handbok för livet för att du ska lättare förstå)Ovan stående vers kan man översätta med:Lyckliga är det som hungrar och törstar efter att gör Guds vilja, för det skola bli mättade.När du har mött Jesus och hans underbara kärlek till dig så kommer du och törsta och hungra mer av honom i ditt hjärta.Och då vill du inget hellre göra än det Gud vill att du ska göra. Detta blir en glädje i ditt liv att tjäna Gud och du vill inget hellre än att veta vad Gud har tänkt för dig och hur du ska kunna behaga honom.vers 7 Lyckliga är de som visar medlidande, för de ska få medlidande från Gud.Att visa medlidande innebär att man bryr sig om människor. Där någon medmänniska är hatad så ska vi visa kärlek.Där någon har blivit nertramad ska vi lyfta upp denna.När någon är hungrig ska vi ge mat, när någon saknar kläder så ska vi ge dem det.När någon är förbannad av människor så är vi där och hjälper den att resa sig och som kan stödja sig vid oss.Vers 8 Saliga äro det renhjärtade, de skall se Gud.Hand bok för livet står det: Lyckliga är de som hela sitt hjärta söker Gud, för de ska se honom.Söker man Gud från hela hjärtats uppriktighet så kommer Gud att svara på din bön.Söker du Gud med hela ditt hjärta och har ärliga avsikter så kommer han att svara dig.Gud kommer även visa oss saker och ting som inte borde vara i våra liv tex oförlåtelse, kanske en annan vi gjort illa med våra hårda ord eller handlat fel som inte har något gott med sig.Vänta inte med att handla det Gud har påpekat och när du handlar så kommer du bli välsignad.Låt mig berätta en sak: Innan jag blev frälst så var jag i tvist med min sambo om ett par saker.Jag hade köpt en bäddsoffa med mina pengar och som jag ville ha med mig när vi delade på oss och han var lika envis med att behålla den så jag fick den inte.Efter en tid så fick jag låna hans symaskin och något gjorde att jag retade mig på honom och sa att att om inte min bäddsoffa är utanför min dörr så kan du glömma symaskinen för då behåller jag den.Och den är inte vilken symaskin som helst utan den är av den dyrare sorten. Detta var sex år det hände så jag hade glömt hela historien.Tills för någon vecka sedan gav Gud mig en dröm så drömde att jag hade något som inte tillhörde mig och det var symakinen.Något som jag tagit utan lov. Jag lovade i drömmen att lämna tillbaka den för den tillhörde inte mig.Och jag ska ta med mig den nästa gång jag ska till värmland och lämna tillbaka den till den som är ägaren.På så sätt kan även Gud visa vad som vi behöver göra upp med.Jesus älskar dig och vill visa vägen för dig och han vill fylla dig med glädje i ditt hjärta som består.Du är aldrig ensam vad än du går igenom, han kommer och ge dig den styrka och kraft som du behöver.Vila i Herren och känn dig trygg i honom.Han är närmare dig än du kanske tror, han är närmare dig än dina egna kläder.Jesus säger: Tro på mig och tro och på GudUppenbarelse boken 3:20 står det. Om någon hör min röst och öppnar dörren,ska jag gå in till honom.Jesus vill att du ska öppna din hjärtats dörr och låta honom komma in i ditt liv.Han kommer inte med tvång utan han väntar på att du hälsar honom välkommen. Jesus vill inget hellre än att du ska få frid och få syndernas förlåtelse, ber du om syndernas förlåtelse så får du det. Han har betalt priset redan och det är bara säga ditt Ja till honom.Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde som på var och en som tror på honom ska inte gå förlorad utan ha evigt liv. ( Joh 3:16)Du är så älskad och värdefull i Guds ögon och han vill ge dig liv och liv över nog.Du behöver inte längre gå och undra vad som är meningen med livet eller varför jag finns till.Jesus är svaret för oss alla i hela världen.Jag älskar er med Jesus kärlek och Jesus älskar er...Kramar Mirre

 
 
Ingen bild

Gurli o Assar i Falsterbo

10 mars 2007 22:00

Detta med ödmjukhet som Mirre skriver om är så sant och bra. Jag hade en god vän sedan 60-talet - numera hos Jesus - han reste över hela världen och var till stor välsig-
nelse. Han sa "högmod är en sämre sort av dumhet" - vill bara uppmuntra Dej Mirre - Du
bjuder på Dej själv och Herren kommer att använda Dej mer och mer när Du går fram i en ödmjuk och förkrossad ande men också i en
äkta, uppriktig och frimodig ande. KRAM GoA.

 
Maria

Maria

11 mars 2007 13:05

Håller med Asar om att ödmjukheten skall lysa i allt vi gör. Bjuda på oss själva och hålla vår ande i förkrosselse.
Ha en fin söndag.
Kram fr MAria

http://livet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marit Blomqvist - 18 november 2009 11:30

                                                                                                            Besök mig gärna på mirre.nu                                                    Skriver
oftast där nuförtiden ...

Av Marit Blomqvist - 17 september 2009 11:26

                              Viktigt   Alla ni som blivit frälsta på min sida är viktigt att ni söker upp en församling eller vet ni ingen församling i er närhet så kanske ni känner en kristen vän så tala med dem. Om inte det heller så ge er t...

Av Marit Blomqvist - 17 september 2009 10:45

Tack Robin för att du hörde av dig. Jag kan inte nå dig på annat sätt än detta. Gud välsigne dig vännen och jag är så glad att du har mött Jesus på min sida. Det uppmuntrar mig till att skriva ännu mer vem Jesus är att han är svaret för vår värld...

Av Marit Blomqvist - 16 september 2009 11:30

Jag frågade Gud vad jag skulle skriva idag och mina tankar gick till ett tv program som gick för ett tag sedan  om en  ung man som hjälpte folk att ta sina liv. Man kunde söka upp honom på olika sätt och få hjälp till detta, alltså han föreslog vilke...

Av Marit Blomqvist - 14 september 2009 14:13

Presentation

Omröstning

Har du blivit tröstad eller fått nytt mod då du besökt min blogg?
 Ja
 Nej
 Har inte tänkt på det

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards