Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Om inte Herren bygger huset..

Av Marit Blomqvist - 28 januari 2009 14:42

Om inte Herren bygger huset så är byggnadsarbetarnas möda till ingen nytta.Om inte Herren skyddar staden, står vaktposten förgäves på sin plats. Predikaren är (sannolikt) en del av Salomos efterlämnade vittnesbörd om vad som händer med nation, en familj som glömmer Gud.När man läser Predikaren kan man uppleva honom som en riktig pessimist men om man fortsätter läsa kapitlen då han kommer fram till att livet utan Gud är meningslöst.  Vad är syftet, den verkliga målsättningen bakom allt det du och jag  företar oss när det gäller själva livet. Livet här på jorden är det bara äta sova och arbeta som en frågade mig en tid sedan.Jag visste att vederbörande inte var frälst men hade lite kunskap om kristen tro och jag försökte hitta ett svar utan att tränga mig på något sätt och för att svara vist . Ja, för dig är det så men inte för mig. Jag är frälst och tillhör Gud och samtalet fortsatte en stund. Jag fick vittna om Jesus och vad han gjort och betyder i mitt liv. Det är många som frågar sig idag. Vad är mödan värt det man gör.Vad ger det mig mer än materiell vinning? Vad ger det mig mer än ett fint hus och massor av pengar.Gud vill att vi ska ha rätt inställning till det vi äger.Ägodelar kan aldrig ge oss en vardaglig glädje, men vi har rätt att glädja oss åt det goda Gud ger ossSå vad är målsättningen bakom allt det du och jag företar oss.Om Gud inte är Grunden i ditt och mitt liv så är det ganska meningslöst och allt det du och jag lever för är utan mål. Sann livsglädje kan vi bara uppleva genom att leva på sätt som Gud har bestämt. Den som verkligen har insett hur man kan glädja sig åt livet, tar varje dag som en gåva från Gud.Men den som lever utan Gud får ingen vila och ingen hjälp att ta sig genom vardagens svårigheter.Så bygg inte ditt liv på det som är kort tid, bygg livet på den stadiga grund som Gud är.Han finns kvar även om allt annat tas ifrån dig och han är den du egentligen behöver.  Gud har gett oss evigheten i våra hjärtan och det innebär att vi aldrig kan bli fullkomligt tillfredställda av världsliga nöjen och strävan efter det som hör världen till.Vi är skapade till Guds avbild vi är hans söner och döttrar.Vi har ett evighet värde och därför blir vi aldrig nöjda förrann vi når fram till Gud.Det är bara Gud som kan ge oss den djupa tillfredställelsen det vi längtar efter. Vad är då livets mening? Jesus är vägen sanningen och livetVad är livet mening?Att vi ska ära tjäna och tillbe vår allsmäktige Gud och ha respekt för honom, med respekt men ar jag inte att vara rädd för Gud utan ära honom och hålla honom helig i vårt inre.Vi måste inse all ondska, dårskap och orättvisor är sådan som vi möter i tillvaron men trots detta ska vi ha positiv inställning till livet och en stark tro på Gud. Tänk på det som är ovan och inte på det som är här nere på jorden.Där din skatt är kommer också ditt hjärta att vara.Meningen med livet grundas på vem vi känner, inte på vad vi kan eller vad vi är.Det är omöjligt för oss att förverkliga det syfte Gud har med våra liv utan att ära honom. Amen      
 
Aneht

Aneht

28 januari 2009 23:41

Bra Mirre! Bra inlägg. Visst är det härligt att få vittna. Jag skrev ett inlägg som bl.a handlade om att bygga på Klippan Kristus idag fast det kommer imorgon. Härligt att läsa inlägg där författaren har samma tankar om tron och det fast vi aldrig ens har träffats. Gud välsigne dig, syster!

http://florinhimmelsbrud.spaces.live.com

 
Ingen bild

Gurli o Assar i Falsterbo

5 februari 2009 19:38

Rara syster Mirre - förlåt att jag är trög att skriva - har varit så trött att jag suttit rakt upp och ned och somnat och snarkat.Jag går ut från en vers Joh. 15:15
På 60-talet köpte jag ett hyreshus på Limhamn och folk sa att jag fått med en en alkoholiserad målare från Ålborg i DK.Jag bjöd med "farbror Jensen" när det var något på Arméen på Limhamn. Nej sa Jensen - jag kan inte lämna mina kamrater. Jag rättade honom och sa att de som Du kallar kamratet är bara dåliga bekantskaper.Jag hade profeterat rätt Jensen höll på att dö i blodförlust - det rann blod ur mun o anus -
han hade bett sina kamrater om hjälp men de höll på med en "75:a" - i sista sek. hann amb.innanför grindarna där en snabb läkare
hoppade in i amb. och körde in en spruta direkt i hjärtat. Jensen blev frälst och stod troget och delade ut "Vittnesbördet" utanför systemet. Vi tog Jensen till vårt hjärta - han följde med oss runt hela S-e på semestrar- han dog för något år sedan härligt frälst och bevarad.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Marit Blomqvist - 18 november 2009 11:30

                                                                                                            Besök mig gärna på mirre.nu                                                    Skriver
oftast där nuförtiden ...

Av Marit Blomqvist - 17 september 2009 11:26

                              Viktigt   Alla ni som blivit frälsta på min sida är viktigt att ni söker upp en församling eller vet ni ingen församling i er närhet så kanske ni känner en kristen vän så tala med dem. Om inte det heller så ge er t...

Av Marit Blomqvist - 17 september 2009 10:45

Tack Robin för att du hörde av dig. Jag kan inte nå dig på annat sätt än detta. Gud välsigne dig vännen och jag är så glad att du har mött Jesus på min sida. Det uppmuntrar mig till att skriva ännu mer vem Jesus är att han är svaret för vår värld...

Av Marit Blomqvist - 16 september 2009 11:30

Jag frågade Gud vad jag skulle skriva idag och mina tankar gick till ett tv program som gick för ett tag sedan  om en  ung man som hjälpte folk att ta sina liv. Man kunde söka upp honom på olika sätt och få hjälp till detta, alltså han föreslog vilke...

Av Marit Blomqvist - 14 september 2009 14:13

Presentation

Omröstning

Har du blivit tröstad eller fått nytt mod då du besökt min blogg?
 Ja
 Nej
 Har inte tänkt på det

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards