Senaste inläggen

Av Marit Blomqvist - 3 september 2008 10:21

Hej på er alla.


Igår så stog jag med insamlingsbössan någonstans i Sverige, för att samla in pengar till de behövande i vårt samhälle.

Det var första gången jag stog så untanför en affär, det känndes konstigt att stå där md insamlingsbössan och några stridsrop på min arm.

Jag stog ensam och först kände jag mig obekväm i min situation som var ny. Jag såg människor springa med sina inhandlade matkassar i vagnarna, en del kastade en snabb blick på mig och min bössa och en del tycktes inte se mig alls.


Jag såg en ung man utanför affären som satt på en sten. Jag såg hans skor som var trasiga, halva sulan hade lossnat från ena skon  och gapade som en stor mun. Hans bara fötter avslöjade att han var strumplös.

Så kan han väl inte gå i vinter tänkte jag och jag tänkte att vi har ju en massa skor hemma som ingen använder och jag tänkte gå fram och fråga om han ville ha ett par skor men innan jag hann gå fram så hade han rest sig för att gå in i affärenoch jag kom mig inte för att gå efter honom.

Jag kanske skulle gjort det men nu är det som det är att modet svek mig och det kändes inte bra efteråt. Jag skulle gått.


Jesus säger : Det ni har gjort mot det mina minsta det har ni gjort mot mig.


Ibland så känner man otillräcklig för alla som behöver hjälp och man kanske upplever situationen ohållbar och att man inte kan på grund av att våra ögon ser hur omöjligt det kan verka att försöka hjälpa någon som ser härjad och är utslagen men människan ser det som är inför ögonen men Gud ser till hjärtat. Gud har hört den utslagnes suckar och sett deras elände.


Det som är omöjligt för oss människor är möjligt för Gud.


Jag stog och samlade in pengar för just den mannens situation för att kunna hjälpa många som har det svårt.

Hade den unga mannen ställt sig där och försökt att samla in pengar så hade han säkerligen blivit bortkörd av någon som inte ville ha honom där.

Nästa gång kommer jag inte känna den konstiga känslan då jag står och samlar in pengar för jag står där istället för den unga mannen och många av dem som skulle bli bortkörda. De behöver oss.

"Det som ingenting är i människors ögon utvalde Gud."






Av Marit Blomqvist - 1 september 2008 22:00




Dagar kan se olika ut det vet både du och jag, regnigt, snöit eller att det haglar.

Naturens ändras som nu när hösten är på väg, löven gulnar och luften känns hög och om några månader kommer det snö. Men ändå tycker man ibland att tiden liksom står still på något konstigt sätt.

Man kan uppleva en dag som en hel evighet och speciellt då när man har något att se framemot, något roligt som idag då jag var och köpte nya sängar, gissa om jag vill ha hem dom?

Varför tycker man att tiden går sakta och ibland hinner man inte med tiden för den bara rinner i väg mellan fingrarna känns det som.

Konstig tanke tycker du? Ja, det tyckte jag också när jag funderade på det innan jag började skriva. Ja, tid vad är det? Tid är väl något man fyller den med och vad fyller du i din tid som blir till igår.


Vart tog igårdagen vägen, försvann det i något rum någonstans.

 En sak vet vi , igår, dagen kommer aldrig  igen och har du tänkt på  att vi befinner oss mer i det förflutna i våra tankar än det som finns i framtiden.

Många vill inte se framtiden eller kanske inte ens veta av den, man vågar helt enkelt inte se på den eller ens möta den, man är som en struts,gräver huvudet i sanden då finns man inte.


Vi kan ändå inte stoppa tiden, den går om vi så vill eller inte. Vi kan inte heller behålla kroppen oberörd av tiden som går fast en del tycks tro det.

Många försöker att förändra och behålla sin ungdomliga hud fast man är 60 år, det känns väldigt fåfängt.

Man försöker fånga den eviga ungdommen men den finns inte varken i operationer, salvor eller krämer. Jag tycker synd om kvinnor och män som hamnat i denna skönhets jakt eller fälla rättade sagt.

Jesus älskar dig som du är för han har skapat dig till den du är.

Sluta jaga för du kommer inte hitta det du söker, där du söker, utan du hittar  det hos Jesus. Endast han kan fylla ditt tomrum som du upplever inom dig.

 Många har  en sådan enorm hets om hur utsidan av kroppen ser ut men har man glömt insidan. "Man har väl hört att tiden sätter sina spår" Och misshandlar man insidan kommer det och sätta spår så småningom.


Har man glömt att vi är evighets varelser till vår ande? 

Har man glömt att vi inte är våra egna utan Gud har skapat oss?

 Har man glömt att denna världens tidsålder tar slut en dag då Jesus kommer tillbaka?

Många människor har hamnat i pengar, lyx men jag tror inte att de är lyckligare för det." Man kan vinna hela världen men till slut förlora sin själ"


I många döljer det sig ett litet barn som vill bli kramad, förstådd och vill inget hellre än bli älskad. Ja, då har du kommit rätt. Jesus älskar dig, vill ge dig ett nytt liv ett meningsfullt liv.

Vill du ge honom din tid? Vill du fylla din tid med Jesus.

Då har du valt rätt sanna mina ord. En bättre vän än Jesus kan man inte ha.

Ta tid med Jesus då slösar du inte bort din tid.


Gud välsigne er




Av Marit Blomqvist - 26 augusti 2008 13:55




Hej på er alla. det var ett tag sedan jag skrev men nu känner jag att det är dags igen.

Det är så spännande att vara kristen att den som säger att det är så tråkigt att vara frälst är ute och cycklar.

Jag tänkte också så då jag inte viste vem Jesus var och är. Jag tänkte ofta  om  allt roligt jag skulle missa. Jag skulle inte få gå på fester eller dricka någon sprit, besöka pubbar skulle vara helt uteslutet.

och dansa skulle vara helt förbjudet. Oj, vad mycket förbjudet det var.!!!


Att vara härligt frälst är det roligaste och spännande livet med Gud man kan  tänka sig.  Detta är det liv som vi var och är tänkta till.

Allt det där dravlet som vi hör i våra öron att man inte får göra det och det när man är frälst och att vara i en kyrka är URTRÅGIGT. Där sitter det ju urtråkiga typer som är konstiga och tanter med knut i nacken.


Jag ska berätta för dig att det är spännande och vara frälst, man kan säga att det är en resa tillsammans med Gud.

Man vill inte ha det där i det gamla livet längre som man hade  därför att Jesus har fyllt vårt hjärta med sig själv och då vill man inte göra det som man gjorde förut. Jesus har fyllt oss med sin Helige Ande och fyllt på alla tomrummen  i vårt inre därför behöver vi inte söka längre.


Visst får man dansa! Jag kan tala om för dig att det går inte stå still när man hör lovsång man bara följer med. Man kännar glädje och fröjd inom sig.

att vara FRÄLST ÄR SÅ UNDERBART!!! Detta är livet vänner.

Men nu är det så att denna glädjen får man när man tar emot Jesus i sitt hjärta och det är då man finner livet.


Om du visste vad Jesus älskar dig och vill ta hand om dig.

Joh 3:16.. Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde som på var och en som tror på honom ska inte gå förlorad utan ha evigt liv.

Och det eviga livet börjar här och nu så det är bara att komma till Jesus som du är. Festen har börjat...Jesus kommer snart! Detta underbara liv är bara början. Kom...kom ...kom..Manar Guds Ande. Amen


GUD VÄLSIGNE DIG...






Av Marit Blomqvist - 6 augusti 2008 12:59







Ibland så känner jag mig så trött när man läser allt elände som händer i Sverige.Alla dessa bråk i kyrkorna om kvinliga präster eller ej. Den Gud har kallat till att tjäna honom vem är den människan som kan stoppa det. Skapade inte Gud mannen och kvinna lika?

Jag känner en nöd i mitt hjärta för dessa präster och pastorer som välsignar det som är ont i Guds ögon.

Man ropar ut att det är fel men ingen tycks lyssna. Man välsignar det onda som är världens sätt att leva.

Man trampar på Gud och sanningen  utan att man bryr sig.

Man förvränger Guds ord eller tar man bort dess betydelse och man säger att det gäller inte i vår tid. Vad är det som händer, synden härjar i vår omgivning. Det går inte och se på tv längre utan att man ser naken scener och sexuella akter, svordommar i tv är inget ovanligt längre.

Dessa skönhets jakter på tv , att behålla det yttre men man bryr sig inte om det inre. Man opererar sig gång på gång men med tiden kommer rynkorna ändå i fatt en.

Vad är den yttre skönheten om inte den inre finns. Vi kan inte stoppa tiden utan tiden tar ut sin rätt. Tiden går och vi med den.

Jag kanske låter pesimistisk men det är jag inte men allt har sin tid som Predikaren säger i Bibeln.

Om man ändå hade en omsorg om det inre männiksan så skulle skönheten komma innifrån men inte av sig själv och inte utan hjälp.. Nu kan vi inte göra något åt vårt inre utan Jesus för det är han som storstädar hjärtan och snart börjar det synas på oss att Jesus lever inom oss och vi kommer känna hans närhet..

Då behöver vi inte längre jaga efter något utan vi har frid i våra hjärtan.

Vi behöver inte jaga det som är förgängligt, pengar, makt, skönhet eller vad det nu än är.

Allt har vi i Jesus Kristus. Sök Guds rike först så ska det andra tillfalla dig.

Vad jag vill säga med detta är att allt som finns i världen är förgängligt som kommer och försvinna en dag.

Men det vi har i Jesus kommer vara för evigt. Där vår skatt är kommer också vårt hjärta och vara. Amen








Av Marit Blomqvist - 31 juli 2008 16:24




Denna saliga vishet att Jesus är min och jag är hans. Varje morgon vaknar jag av en glädje i mitt inre att jag tillhör Jesus. Varje dag kan jag lägg min dag i Jesus händer och låta honom ta hand om mig.

Han vårdar om mig med milda händer och leder mig steg för steg.

Det kan verka mörkt ibland och kanske blir jag trött på vägen men då bär han mig.

Jesus sviker ingen, han är trofast och kärleksfull.

Det finns ingen annan än Jesus som kan ge dig liv och ett liv i överflöd.

Denna saliga visshet om att jag är ett Guds barn och behöver aldrig vara rädd.

Jesus säger: Kom till mig ni som hungrar och törstar efter rättfärdighet.

Går du till Jesus så kommer han och möta med dig just där du är.

Vad har du och förlora på det, inget. Du får ett underbart liv med honom.

Varför förkasta denna underbara möjlighet att ta emot frälsaren i ditt hjärta som kan förvandla hela ditt liv.

Du har kanske redan testat allt men inget tycks ge dig ditt inre ro utan du letar fortfarande efter meningen med livet.

Jesus är svaret för dig...Amen







Av Marit Blomqvist - 29 juli 2008 13:05



Världen är upp och ner vänd och jag tror att de flesta har märtk.

Klimatet har ändrats med rasande fart, missväxt och förorenat vatten.

Människorna strider och krigar över världen, den ena ska vara värre än den andra.

Människor far illa och man finner ingen trygghet eller en stund vila för det finns så många måsten.

Man spriger benen av sig för att finna något som tröstar en stund.

Tiden rusar och vi med den.

Men om man skulle sätta sig ner en stund och känna efter om det jag springer och jäktar efter har det något hållbar värde.


Det jag gjort med mitt stress får det mig att sova gott om natten?

Känner jag mig trygg eller känns det som om jag bara flyter ovanpå allt och inget blir riktigt som jag tänkt mig.

Känns det som om du har svårt att landa och njuta av det som är här och nu eller lever vi redan på morgondagen eller näst kommande semester.

 Jag tror att de flesta känner igen sig i det jag skriver.


I Bibeln finns det en bok som heter  Predikaren, förr tyckte jag att han var en riktig pesimist den som skrivit den. Men nu när jag är härligt frälst och Guds Ande har öppnat ordet  ser jag det som författaren i Predikaren ser , vad det gäller livet vi lever här och nu.


Pred 3:9  Vad vinner då den som arbetar med sitt slit.

10 Jag såg den möda Gud har gett männisors barn att sträva med.

11 Allt har han gjort skönt i sin tid. Också evigheten har han laggt i människors hjärtan. Ändå kan de inte förstå Guds verk, från begynnelsen till änden.


Pred 5:9 Den som älskar pengar blir inte mätt på pengar, och den som älskar rikedom får aldrig nog,. Också detta är fåfänglighet.


 Pred 5:17 Se, detta är vad jag har insett: Det är gott och skönt att människan äter och dricker och gör sig goda dagar mitt i sin möda, när hon strävar under solen, de levnaddagar som Gud ger henne. Ty detta är hennes del.

18 Om Gud ger rikedom och skatter åt någon och dessutom förmågan att njuta av det och ta ut sin del och finna glädje i sin möda, då är det en Guds gåva.

19 Ty han tänker knappt sina levnadsdagar efter som Gud ger honom glädje i hjärtat.


Att sträva under solen kan kosta på och dessutom när man strävar utan Gud i sitt liv har sitt pris att betala.

Att sträva efter mer pengar och rikedom ger ingen glädje i hjärtat, men vill du har fullkomlig glädje i livet så kan Jesus ge dig det.

Utan Jesus i våra liv är som ett evigt sökande efter något, man liksom är törstig på något och du känner att det fattas något i ditt liv. Då kan jag tala om för dig vad det är,din själ törstar och hungrar efter andlig mat och den maten kan du få från Jesus.

Människan är inte skapad till att leva utan Gud utan ha gemenskap med honom. Människan är en andlig varelse som behöver Gud och hans närhet. Gud har  blåst sin livsande i oss och lagt evigheten i våra hjärtan.


Det enda viktiga här och nu är att du bestämmer vem du vill tillhöra, det börjar hasta för klockan är snart slagen då Jesus kommer tillbaka.

Det är nu som frälsningen dag är, morgondagen vet vi inget om.

Jesus älskar dig och vill ge dig ett helt nytt liv, det livet som var tänkt från begynnelsen innan synda fallet kom. Amen

Gud välsigne dig....










Av Marit Blomqvist - 17 juli 2008 13:18




                                    













                                           DETTA HAR JAG GJORT FÖR DIG

                                          VAD GÖR DU FÖR MIG.

Av Marit Blomqvist - 17 juli 2008 12:41






Underbart , i morgon bär det i väg till Älmhult på Jesus fesival, en hel vecka blir det för mig. Det ska bli underbart att bara sitta och lyssna på Guds ord och vad Gud har att säga.

Bara finnas till och sitta vid Jesus fötter och ta in av undervisningen det finns inget underbarare och denna glädje som finns bland systrar och bröder där. Jag kan bara säga att åk du också dit.

När Gud sänder ut ordet till oss så kommer det inte tillbaka fåfängt utan den ska verka till det Gud sände ut det till.

Så det innebär att när Gud visar oss ordet så gör det verkan i mitt och ditt liv.

Även när vi läser Guds ord hemma så öppnas det en värld, man kan säga Guds värld och som är vår genom Jesus. Varje mening vi läser har ett syfte med våra liv och tar vi in det till våra hjärtan så kommer det och förvandla oss, inom oss.


Just nu ser vår vardagsrum ut som en klädbutik som ska strykas och packas ner i väskor och mer blir det som inte är klart. 

O denna älskade Älmhultsvecka betyder så mycket för mig om inte någon vet vad det är så speciellt med Älmhult , kanal 10 som sänds därifrån. När jag blev frälst för två år sedan så kan man säga att jag låste in mig hemma och hämtade min andliga mat från kanal 10.


Jag får skriva mer sedan när jag har kommit hem och berätta vad som har hänt eller rättade sagt vad Gud har gjort.. Gud välsigne er...Mirre






Presentation

Omröstning

Har du blivit tröstad eller fått nytt mod då du besökt min blogg?
 Ja
 Nej
 Har inte tänkt på det

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards